Min bästa vän

Känner mig tom, utanför mig själv, ledsen och det känns fel.. Min Two Socks lastades i transport idag med Laihia som nästa stopp. Han har gett mig mer än någon kan förstå. Skulle jag inte ha haft honom i vissa perioder av mitt liv, skulle jag inte vara en bra människa idag, om jag ens skulle vara människa, om jag ens skulle finnas.

Oberoende av hur stressad, ledsen, arg, deppad man är, så känns det på ett annorlunda sätt hos honom. Jag Vet varför hästar används i terapi, jag Förstår varför en djupt deprimerad människa som bara vill skada sig själv lugnar ner sig och beter sig helt annorlunda när hon binds fast på en häst. Det är inget jag kan sätta ord på, det är något som bara är så. Något jag önskar att alla skulle få uppleva, något som alla skulle må bra av.

Ord kan inte beskriva. Jag och Joel var vid stallet en lång stund igårkväll. Two Socks följde Joel ut ur hagen, utan grimma, utan något alls. När Joel stannade, stannade TS. Det var underbart att se vilket förtroende TS har fått för honom. Ts visste nog om att något var på gång, han var mer tillsammans med oss och inte bara åt sitt hö. Det är något som går över människans förstånd med denna varelse, det är mer än en häst, det är en personlighet, det är ett djur som kan göra vad han vill med en, men som väljer att göra det man ber honom om, om han ser att man förtjänar hans förtroende.

Att Two Socks gör det jag ber honom om utan piskor, sparkar och dragande i munnen. Han lyssnar på min röst och gör det jag ber honom om utan att jag behöver hota honom. Hos spanjorer blev han misshandlad och när han kom till Roy kunde de int gå in till honom i boxen, det var en häst som var livsfarlig. Ingen kan tro det om honom idag. Han förtjänar ingenting annat än det bästa resten av sitt liv, man är tuff om man bygger upp ett förtroende för människan efter vad han varit med om, och det är mitt ansvar att han får behålla det.

Jag hoppas och ber av hela mitt hjärta att han får det bra hos sin fodervärd. Om inte hämtar vi hem honom meddetsamma.






Förutom detta har jag varit på undersökning igår med en del mindre upptäckter i mina tarmar. Prover tagna och att vänta på, mera blodprov ska tas, en till undersökning nästa måndag.. Jag är otroligt trött, har knappt ätit på 4 dagar. Varit 4 timmar i jobb idag och tagit mitt livs hittils största beslut.. Imorgon måste jag till vasa igen, 3 tenter nästa vecka och två inlämningsuppgifter. Ska bara ta det lungt med bästa J ikväll.



From time to time, people tell me, "Lighten up, it's just a horse," or "Thats a lot of money for just a horse."
They don't understand the distance travled, the time spent or the cost involved for"just a horse."
Some of my proudest moments have come about with "just a horse."
Many hours have passed when my only companion was "just a horse." But I did not once feel slighted.
Some of my saddest moments have been brought about by "just a horse."
In those days of darkness, the gentle touch of "just a horse' gave me comfort and reason to overcome the day.
If you think it's "just a horse," then you probally understand phrases like "just a friend," "just a sunrise," or "just a promise."
"Just a horse" brings into my life the very essence of friendship, trust, and pure unbridled joy.
"Just a horse" brings out the compassion and patience that make me a better person.
Because of "just a horse" I will rise early, work hard, and look longinly to the future.
So for me and folks like me, it's not "just a horse" but an embodiment of all the hopes and dreams of the future... the fond memories of the past... and the pure joy of the moment.
"Just a horse" brings out what's good in me and diverts my thoughts away from myself and the worries of the day.

I hope that someday they can understand it's not "just a horse." but the thing that gives me humanity... and keeps me from being..."just a person."

Anonymous
w.c.




Texten är ganska precis. Mina tårar tar aldrig slut idag.
Det här är en av de svåraste dagarna i mitt liv.


Kommentarer
Postat av: Kika

Kram på dig! Har ju inte häst - är tom. så allergisk att jag antagligen inte skulle kunna krama dig efter att du hade varit när din häst - så jag kan nog inte riktigt förstå hur det känns, men samtidigt har du skrivit så vackert, personligt och ofta om honom, så det låter som en väldigt fin varelse! Och det är ju inte särskilt långt mellan Laihia och Vasa....:-) Har du bil? Kan du, får du hälsa på honom?



Hoppas det inte framkom några mindre trevliga nyheter på undersökningen igår!



Än en gång - kram på dig!

2010-02-05 @ 18:44:36
URL: http://carinamargareta.blogg.se/
Postat av: Sofie

Å vad vackert du skriver!

Kan bara föreställa mej hur hemskt det skulle vara att skiljas från min häst. De är så otroligt fina vänner, går inte att förklara för dem som inte varit med om det själv.

Hoppas verkligen att Two Socks har det bra hos sina fordervärdar och att du får må bättre! Massor av styrkekramar till dej!!

2010-02-07 @ 11:29:27
URL: http://sofiehelena.blogg.se/
Postat av: Janina

Tack, jag blir så glad av det ni skriver. Two Socks är det viktigaste jag har och skulle inte lämna bort honom om jag inte var tvungen och brydde mig om hans bästa.. Enligt fodervärden har han det bra, fått hästkompisar och får aktivering varje dag och alla tycker om honom.. så förhoppningsvis blir det bra :) Själv mår jag också bättre, har ätit glutenfritt också så kanske beror det på det, eller så att jag fått börja med järntabletterna igen.. Ska på mera undersökning ännu så förhoppningsvis får jag nån diagnos snart också. :)

2010-02-08 @ 20:50:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0